Wat ik mooi vind is dat migreren toch een vak apart is. Hoe vreet je je snel mogelijk in in het project? Hoe krijg je je klant mee in het veranderproces wat een migratie is? Hoe krijg je de medewerker mee die zijn of haar eigen functie aan het uitfaseren is? Leren, analyseren, communiceren, empathie – skills die ik elke dag inzet.
Hoe een normale werkdag eruit ziet hangt nogal af van de fase van het project. Ikzelf vind met name de analysefase leuk. Met klanten workshops draaien en heel veel informatie verzamelen. Soms krijg ik dan het gevoel dat het teveel informatie is – en dat kan ook verlammend werken voor de analyse. Ik heb inmiddels wel geleerd dat de structuren soms even tijd nodig hebben om uit te kristalliseren.
Wat ik ook heel leuk vind zijn de echt complexe problemen. Problemen die creativiteit nodig hebben om op te lossen. En waar je ook echt ervaring voor nodig hebt. Dat voelt de klant ook – zo laat je ook je waarde zien.
Het leukste aan werken bij DX? De gedrevenheid bij de collega’s om samen een project tot een goed eind te brengen (hoewel het soms kan knetteren als het gaat om de manier waarop). En dat je bij veel verschillende bedrijven een kijkje in de keuken krijgt.